یا ثامن الائمه (ع)

                     امام رضاع

+ نوشته شده توسط واحدی - در چهارشنبه بیست و دوم آبان 1387 و ساعت 10:35 |


آقای من با کوله باری از عدالت خواهد آمد
او با نسیمی از نماهنگ سخاوت خواهد آمد

آقای من در صبحگاهی پر ز شبنم
با قامتی رعنا و با تیغ شجاعت خواهد آمد

آقای من در محملی غرق سعادت
در پهنه ای هم قد سینای رسالت خواهد آمد

آقای من بر شیعیان زیبا نظر کرد
او با کلامی قاطع و اوج صلابت خواهد آمد

آقای من مستظهر از نور الهی است
آقای من با قامت سبز هدایت خواهد آمد

آقای من زیبا کند جان جهان را
او با ردای احمد و تخت ولایت خواهد آمد

آقای من بر خستگان ره رئوف است
او با عصای موسی و لطف و عنایت خواهد آمد

آقای من در پرده غیب است اما
با ذوالفقار حیدر و مُهر امامت خواهد آمد

آقای من در انتظار عشق شیعه است
او با سپاهی عاشق پاک شهادت خواهد آمد

عمریست ما در حسرت روی چو ماهیم
آقای من در هاله ای ازنور و رحمت خواهد آمد

آقای من احیا کند رسم پیمبر
آقای من در محمل زیبای صفوت خواهد آمد

آقای من خنیاگر عشق حسین است
او با ردای سرخ و خونین شهادت خواهد آمد

آقای من بر هم زند دنیای مستی
آقای من با عطر جانبخش کرامت خواهد آمد

از تیغه شمشیر او ریزش کند عدل
آقای من در کسوت سبز عدالت خواهد آمد


آقای من چشمان ما بسته به راه است
آقای من با مرکب نور و رشادت خواهد آمد



زهرا فراهانی

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه هجدهم آبان 1387 و ساعت 10:10 |

 

فهرست

عنوان                                                               صفحه

مقدمه  .......................................................................  2

معرفي ....................................................................... 3

اهداف شركت در جشنواره ..................................................3

مراحل جشنواره .............................................................4

عوامل موفقيت ...............................................................4

روش هاي استفاده شده .....................................................5

تقدير وتشكر .................................................................5

برخي از مشكلات جشنواره .................................................6

انتظارات همكاران ..........................................................7

نكات قابل توجه در جشنواره ...............................................7

ملاك هاي داوري ...........................................................11

نكاتي در رابطه با تدريس ..................................................17

دلايل عدم استفاده از روش هاي فعال .....................................19

پيشنهاد .......................................................................19

چند خاطره ..................................................................20

سخن پاياني ..................................................................21

 

 

مقدمه:

       مقاله ي  ارائه شده كه اكثر آن حاصل تجربه ي بيست ساله ي حقير مي باشد  به عنوان اثري كوچك تقديم مي گردد زيرا شكي نيست كه بيان  مطلب آن هم در باره ي دبير ديني وتدريس موفق كار ساده اي نيست واز عهده ي هر كسي نيز برنمي آيد و به طور حتم در گوشه وكنار اين كشور عزيز وپهناور معلمان موفقي هستند كه به شايسته ترين  نحو ولي  گمنام مشغول خدمت هستند لذا اميدوارم كاستي هاي آن را به ديده ي اغماض بنگريد .

      از آن جا كه بنده به لطف خداوند توانستم در جشنواره ي الگوهاي برتر تدريس دين وزندگي 1سال 1384رتبه ي منتخب كشوري را به دست آورم بر آن شدم تا بدينوسيله از زحمات همكاران عزيزي كه در اين امر مرا ياري كردند تشكر نمايم .

   در اين مقاله ابتدا به بيان مطالبي در رابطه با جشنواره ي مذكور پرداخته ام وسپس نكاتي در رابطه با روش هاي  تدريس و معيار هاي داوري در جشنواره را بيان نموده ام.

     معرفي:

     اينجانب مهدي قدرتي متولد 1346 مي باشم . سال 1364 در رشته ي علوم تجربي  ديپلم گرفتم ودر سال 1366 از تربيت معلم شهيد بهشتي مشهد در رشته ي ديني وعربي فارغ التحصيل شدم  ودر سال 1371 ليسانس الهيات ومعارف اسلامي را اخذ نمودم.

   مدت 20سال سابفه ي تدريس دارم كه 5 سال آن در مقطع راهنمايي و 15سال ديگر  در مقطع متوسطه وپيش دانشگاهي دبيرستان هاي منطقه ي بشرويه مشغول خدمت بوده ام.

    واما بشرويه اكنون  يكي از بخش هاي استان خراسان جنوبي است كه به جرأت مي توان گفت تمام  فرهنگيان  علي رغم مشكلات فراوان وامكانات محدود و آب وهواي نا مناسب با تمام توان ،عاشقانه خدمت مي كنند كه موفقيت هاي دانش آموزان در كنكور و... گواه اين ادعااست.

اهداف شركت در جشنواره:

در ابتدا كه جشنواره اعلان شد هدف من تنها اين بود كه به اين مسابقه پاسخ مثبت داده باشم زيرا من معتقدم كه برگزار كنندگان مسابقات وجشنواره ها اهداف بزرگي را دنبال مي كنند و در كنار آن اين كه به نقاط ضعف خود پي ببرم ودر حقيقت بفهمم كه از نظر تدريس در چه سطحي هستم زيرا به نظر من يك معلم با 30 سال تجربه هنوز هم نمي تواند مدعي شود كه در كارش ايرادي وجود ندارد .

بعد از اين كه به مرحله ي استاني راه پيدا كردم علاوه بر اهداف فوق  مي خواستم ثابت كنم كه لازم است روش هاي فعال تدريس جايگزين روش هاي ديگر شوندو همچنين مي خواستم ثابت كنم كه مي توان در مناطق محروم وبا وجود امكانات محدود به نحو مطلوب تدريس كرد .

  وپس از راهيابي به مرحله ي كشوري علاوه بر موارد مذكور، كسب افتخار براي منطقه ي بشرويه و بويژه استان خراسان .

مراحل جشنواره:

پس از اعلان جشنواره از طريق پوستر،نامه ي اداري  وتشكيل جلسه براي اين امر ، در زمستان 1383رتبه ي اول منطقه را كسب نمودم كه بر اساس برنامه ي اعلان شده طرح درس وفيلم تدريس به سازمان خراسان رضوي ارسال شد .

پس از بررسي موارد ارسالي از ساير مناطق ونواحي توسط داوران استان، در اول ارديبهشت 1384  اسامي 8 نفر منتخبين جشنواره جهت شركت در كارگاه آموزشي و اجراي مرحله ي استاني اعلان شد.

كارگاه اموزشي روز هاي 8/2/ 1384 و 9/2/1384 در ساختمان كراچيان برگزار گرديد. وقرارشد در 21/2/1384   قسمت دوم درس هفتم كه از طرف وزارت اعلان شده بود توسط افراد منتخب تدريس شود وبا توجه به اين كه تازه استان خراسان بزرگ به سه استان تقسيم شده بود وامكان تغيير برنامه براي وزارت وجود نداشت ،علي رغم تلاش مسئولين قرار شد فقط يك نفر به  مرحله ي كشوري راه يابد .

مرحله ي كشوري در استان گيلان ، بندر انزلي از 7/5/1384 لغايت  10/5/1384  برگزار شد كه 29 نفر از 29 استان شركت داشتند  .

عوامل موفقيت:

شكي نيست كه   مهمترين عامل موفقيت  در هر زمينه وبراي هر شخصي   لطف خداوند بزرگ است  ودر كنار آن برخي از عوامل عبارتند از :

1-     استفاده از روش هاي فعال متناسب با موضوع  

2-     استفاده از رسانه هاي آموزشي مناسب بويژه استفاده از تكنولوژي

3-      استفاده از مثال هاي مناسب

4-     تدريس هاي آزمايش قبل از مراحل استاني وكشوري

5-      راهنمايي هاي داوران منطقه بخصوص آقاي فرشاد

6-     كارگاه آموزشي كه قبل از مرحله ي استاني برگزار شد

7-      پيگيري ها وزحمات فراوان داوران استاني قبل از مرحله ي كشوري بخصوص آقاي عباسپور وآقاي حاجيان نژاد

8-      ودر پايان شايد داشتن برخي از ويژگي هاي فردي كه آن ها را هم نيز بواسطه ي انتقادات و نظرات دانش آموزان به دست آورده بودم .

 داشتن تجربه ي استفاده از روش هاي فعال نيز از نكات مهمي بود كه در اجراي همكاران به سادگي قابل تشخيص بود.

روش هاي استفاده شده:

در مراحل مختلف جشنواره از روش هاي مختلفي استفاده كردم كه عبارتند از :

1-     همياري (كارايي تيم)

2-     پرسش وپاسخ

3-     بحث گروهي

4-      ياران در يادگيري

5-      مشاركت گروهي

6-      دريافت مفهوم

7-      قصه گويي

8-      مسابقه

9-      قرائت وهمخواني

10-  بارش مغزي

 تقدير وتشكر:

لازم مي دانم ازتمام  همكاراني كه من را در اين امر راهنمايي نموده وزمينه ي مناسب را فراهم نمودند تقدير وتشكر نمايم:

آقاي عليرضا فرشاد از داوران منطقه

 آقاي حسن نجفي سرگروه آموزشي منطقه

آقاي محمد علي مهدي زاده مسئول گروه هاي آموزشي اداره در آن سال

آقاي محمد مؤذن زاده مدير دبيرستان امام خميني (ره)

آقاي علي اكبر آذري معاون دبيرستان امام خميني (ره)

آقاي حسن حداديان فيلم بردار

آقاي احسان اسكندر زاده از همكاران

آقاي عباسپور وآقاي حاجيان نژاد از داوران محترم استان كه پس از مرحله ي استاني همكاري، تلاش وپيگيري هاي فراواني داشتند .

آقاي اطيابي و آقاي تائب سر گروه هاي محترم آموزشي استان

آقاي مهندس كاظمي مسئول تكنولوژي

و جناب آقاي ربيعي كارشناس  مسئول محترم تكنولوژي  و گروه هاي آموزشي

 برخي از مشكلات جشنواره:

قبل از هر چيز لازم مي دانم از تمام همكاران محترم استان گيلان كه  برگزار كننده ي مرحله ي كشوري بودند بواسطه ي برخورد بسيار شايسته ، مهمان نوازي و زحمات فراوان آن ها تقدير وتشكر نمايم.

البته شكي نيست كه در برگزاري هر مسابقه اي معمولاً كاستي ها يي هر چند اندك ونا خواسته وجود دارد كه برخي  از آن ها عبارتند از : 1- كوچكي محل اجراي تدريس          2- كمبود برخي از امكانات لازم     3- عدم برنامه ريزي دقيق            4- عدم ارسال فيلم هاي تدريس برتر به استان ها        

انتظارات همكاران :

با توجه به نظر خواهي كه از همكاران بعمل آوردم برخي از انتظارات همكاران از برگزار كنندگان جشنواره عبارتند از:

1- ارسال تدريس هاي برتر به ساير مناطق         2- توجه  كافي به جشنواره و برگزيدگان آن حداقل همانند توجه به ورزشكاران و... از طريق درج موضوع در رسانه ها از قبيل روزنامه ،شبكه ي صدا وسيما و ويژه نامه هاي مربوط به آموزش و پرورش      3- برخورد همانند وشايسته با افراد شركت كننده بويژه كساني كه مقامي را بدست مي آورند   4- استفاده از تجربيات همكاران شركت كننده در مراحل مختلف ،جهت هر چه بهتر برگزار نمودن جشنواره ها     

نكات قابل توجه در  جشنواره:

براي موفقيت در جشنواره رعايت يك سري  از نكات مي تواند تأثير فراواني داشته باشد كه برخي از آن ها عبارتند از :

الف) تهيه ي يك طرح درس مناسب:

براي تهيه ي يك طرح درس رعايت موارد زير ضروري است:

1- ابتدا تهيه ي يك شناسنامه ، شامل:    ماده درسي ،   مدت جلسه،  تعداد دانش‌آموز ، شماره ،  موضوع درس ،  دوره،    پايه ،  چينش دانش‌آموزان ، تاريخ اجرا،  تهيه كننده،محل خدمت

2- بيان اهداف :

الف) هدف كلي :بايد توجه شود كه در اين قسمت ازمصدر هاي غير رفتاري مانند: آشنا شدن،فهميدن و...استفاده شود.   

 ب) هدف هاي  جزئي: بايد توجه شود كه در اين قسمت از فعل هاي غير رفتاري مانند:آشنا شوند،بفهمند و... استفاده شود.

 ج)بيان رئوس مطالب.

  د) هدف هاي رفتاري:با استفاده از فعل هاي رفتاري مانند: بيان كنند ،مثال بزنند و...

3- بيان روش هاي تدريس كه استفاده خواهد شد.

4-بيان رسانه‌ها و وسايل آموزشي:توجه شود كه در اين قسمت نام تمام وسايلي كه در جريان تدريس از آنها استفاده مي شود  ذكر گردد و نكته ي ديگر اين كه به آن ها وسايل آموزشي گفته مي شود نه كمك آموزشي.

5-  رفتار ورودي: از فعل هاي رفتاري استفاده شود .در اين قسمت توقع معلم از دانش آموز از آموخته هاي قبل است تا ارزشيابي صورت گيرد و  براي درس جديدآماده شود .

مراحل تدريس و تنظيم محتوا ، منابع و روش‌ها:

مراحل تدريس و تنظيم محتوا : شامل

الف) فعاليت هاي مقدماتي :

1- سلام و احوال‌پرسي ، حضور و غياب ، توجه به غائبين جلسه گذشته ، بررسي تكاليف

2- ارزشيابي پيش از تدريس :اجراي آزمون از درس گذشته ،اجراي آزمون رفتار ورودي ،اجراي پيش آزمون

نكته ي قابل توجه اين كه اگر درس قبلي با درس جديد ارتباط داشته باشد آزمون از درس گذشته و آزمون رفتار ورودي يكي خواهد بود.

3- ايجاد آمادگي : ( فعاليت هاي لازم جهت ايجاد آمادگي ( ايجاد انگيزه ) در دانش‌آموزان :كه  مي تواند بيان خاطره ،داستان و...باشد.

4- معرفي درس جديد و بيان هدف هاي رفتاري درس : بهتر است در موقع اجرا به گونه اي باشد كه تا آخر تدريس در معرض ديد دانش آموزان باشد.

ب) ارائه‌ي درس : نكته ي بسيار مهم اين كه زمان اين قسمت بايد از نصف زمان جلسه بيشتر باشد يعني حداقل نيمي از وقت بايد براي ارائه ي درس باشد.

ونكته ي ديگر اين كه در اين قسمت بايد به فعاليت هاي معلّم، فعاليت هاي دانش‌آموز، روش و وسايل آموزشي اشاره شود.

ج) فعاليت هاي تكميلي :شامل

1- جمع بندي :  كه بهتر است توسط دانش آموزان انجام شود.

2- ارزشيابي پاياني درس ( اجراي پس آزمون )

3- تعيين تكليف : كه اگر تكليف اختياري نيز داده شود بهتر است.

براي درك بهتر موارد فوق چارچوب يك طرح درس به شكل زير مي باشد :

     طرح درس روزانه   ماده درسي :   مدت جلسه:  تعداد دانش‌آموز : ...... نفر     شماره :       موضوع درس :    دوره :    پايه  :   چينش دانش‌آموزان :                                                       تاريخ اجرا :      تهيه كننده :                                                                         محل خدمت :

 

اهداف :

 

هدف كلّي :

 

 

رئوس مطالب :

هدف هاي جزئي : دانش‌آموزان در پايان تدريس :

 

 

هدف هاي رفتاري : دانش‌آموزان در پايان ( و ضمن ) تدريس :

 

 

روش‌هاي تدريس :

رسانه‌ها و وسايل آموزشي:

 

رفتار ورودي : دانش‌آموزان قبل از تدريس

 

مراحل تدريس و تنظيم محتوا ، منابع و روش‌ها

زمان

مراحل تدريس و تنظيم محتوا :

الف) فعاليت هاي مقدماتي :

1- سلام و احوال‌پرسي ، حضور و غياب ، توجه به غائبين جلسه گذشته ، بررسي تكاليف

 

2- ارزشيابي پيش از تدريس :

1-     الف) آزمون از درس گذشته و آزمون رفتار ورودي :

ب) اجراي پيش آزمون :                 

 

3- ايجاد آمادگي : ( فعاليت هاي لازم جهت ايجاد آمادگي ( ايجاد انگيزه ) در دانش‌آموزان :

 

4- معرفي درس جديد و بيان هدف هاي رفتاري درس :

 

 

ب) ارائه‌ي درس :

 

 

فعاليت هاي معلّم

فعاليت هاي دانش‌آموز

روش

وسايل آموزشي

 

ج) فعاليت هاي تكميلي

1- جمع بندي :

فعاليت هاي معلّم

فعاليت هاي دانش‌آموزان

 

 

 

2- ارزشيابي پاياني درس ( اجراي پس آزمون )

 

3- تعيين تكليف :

 

 

 

يك طرح درس بايد به گونه اي باشد كه اگر به  دبير ديگري  داده شود به راحتي بتواند تدريس نمايد و در صورت استفاده از روش كارايي تيم علاوه بايد سؤالات وپاسخ نامه نيز به  طرح درس ضميمه شود.

 

وبراي نمونه، طرح درس مرحله ي كشوريم را  در فايلي ديگر ارائه نموده ام كه در صورت تمايل مي توانيد استفاده نماييد.

ب)رعايت چند نكته ي ظريف در اجرا:

1- شروع با بسم الله الرحمن الرحيم   

 2- سلام واحوالپرسي

 3-  اشاره به مناسبت  

 4-  حضور وغياب  

5- توجه به غايبين جلسه ي گذشته

 6-  ايجاد ارتباط عاطفي    

7- نگاه يكسان به دانش آموزان  

8- تشويق ها هم كلامي وهم توصيفي باشد وخيلي تكراري نباشد.

 9-   دادن باز خورد لازم به دانش آموزان

10- هر چه دانش آموز بيشتر در گير باشد بهتر است .

  11- در ارزشيابي پيش از تدريس (از درس گذشته ) بصورت داوطلبي نباشد و نفر مشخصي را هم از ابتدا نام نبريم بلكه بهتر است ابتدا سؤال مطرح شود وپس از دادن فرصت براي فكر كردن، از شخص مورد نظر خودمان بپرسيم ونمره نيز ثبت گردد.         

 12- در تدريس صدا يكنواخت نباشد . 

 13- فرصت فكر كردن در مراحل مختلف تدريس داده شود.     

 14- در جمع بندي بهتر است از دانش آموزان استفاده شود .

  15- در ارزشيابي پاياني بهتر است سؤال براي همه باشد ولي پاسخ از يك نفر .

 16- استفاده از روش هاي فعال تدريس وتوجه به اين نكته كه در روش هاي همياري از لفظ سرگروه استفاده نشود .        17- استفاده از تكنولوژي بخصوص رايانه.

 18-  توجه به تفاوت هاي فردي

19- رعايت وقت  در تدريس بسيار مؤثر مي باشد ومعمولاً در جشنواره ها زمان جلسه ي تدريس 30 دقيقه اي مي باشد.

ملاك ها ي داوري:

معمولاً كسي كه مي خواهد در يك جشنواره شركت نمايد با يد از ملاك هاي داوري اطلاع دقيق داشته باشد .

براي داوري معمولاً از 5 داور استفاده مي شود و در دومرحله صورت مي گيرد :مرحله ي اول داوري در باره ي طرح درس و مرحله دوم در مورد اجرا .از  بين اين داوران دو نفر دبير تخصصي ، يك نفر داور روان شناسي ، يك نفر داور تكنولوژي و يك نفر هم داور روش تدريس مي باشد كه ملاك هاي آن ها براساس فرم هاي سابق به شرح زير مي باشد:

فرم داوري طرح درس

رديف

گويه

ضريب

1

تنظيم شناسنامه طرح درس(كلاس ،موضوع ،تاريخ،زمان جلسه ،تهيه كننده و...)

1/.

2

پيش بيني هدف كلي

2/.

3

تبديل هدف كلي به اهداف جزئي

2/.

4

تبديل اهداف جزئي به اهداف رفتاري

1/.

5

پيش بيني رفتار ورودي

2/.

6

پيش بيني نحوه  ارزشيابي (تشخيصي،تكويني و تراكمي)

1/.

7

پيش بيني مراحل تدريس و تنظيم محتوي

2/.

8

پيش بيني روشهاي تدريس مناسب

2/.

9

پيش بيني مواد ورسانه هاي آموزشي لازم

2/.

10

زمانبندي مراحل تدريس

1/.

11

پيش بيني فعاليتهاي فراگيران

2/.

12

پيش بيني فعاليتهاي معلم

2/.

فرم داوري ‹‹ دبير تخصصي 1و2››

رديف

گويه

ضريب

1

بررسي تكاليف گذشته

5/1

2

ارزشيابي ورودي(تشخيصي)

3

3

رعايت پيوستگي مفاهيم ومناسب بودن توالي موضوعات

5/3

4

انتخاب واجراي روشهاي تدريس مناسب

5/1

5

استفاده از وسايل آموزشي به طور مناسب

5/3

6

خلاقيت ونوآوري در تدريس و استفاده از مواد ووسايل آموزشي

5/3

7

توانايي انتقال محتوي تدريس متناسب با فراگيران

5/3

8

تسلط بر محتواي تدريس(از لحاظ علمي )

5/3

9

تناسب و هماهنگي تدريس با هدف هاي آموزشي كتاب درسي

3

10

تناسب محتوي با زمان تدريس ومديريت كلاس

5/1

11

هدايت فرا گيران جهت كار بردي كردن مفاهيم

5/3

12

ارزشيابي پاياني

5/1

13

تعيين تكليف

5/1

14

انطباق اجرا با طرح درس نوشته شده

5/1

فرم داوري ‹‹ تكنولوژي آموزشي››

رديف

گويه

ضريب

1

تسلط در استفاده از وسايل آموزشي

2

2

تناسب وهماهنگي مواد و ابزارهاي آموزشي با روش تدريس

3

3

هم سويي ابزارها و مواد آموزشي با انتقال محتواي آموزشي

2

4

نوآوري وخلاقيت در تهيه واستفاده از مواد و ابزار هاي آموزشي

3

5

مشاركت فرا گيران در استفاده از مواد و ابزار هاي آموزشي

3

6

دسترسي پذيري مواد و وسايل آموزشي بكار رفته با موارد پيش بيني شده در طرح درس

2

7

انطباق  مواد و وسايل آموزشي بكار رفته با موارد پيش بيني شده در طرح درس

2

8

انطباق تدريس مبتني بر نظريه هاي يادگيري

2

9

مهارتهاي كلامي وغير كلامي به منظور برقراري ارتباط

2

10

استفاده به موقع وبجا از باز خورد دروس براي بهبود كيفيت ياد گيري

2

11

تسهيل ياد گيري  توسط مواد وابزار هاي آموزشي بكار گرفته شده

3

12

خلاقيت ونوآوري درروش تدريس

2

13

استفاده بجا وبكار گيري مناسب از مواد وابزارهاي آموزشي

2

                فرم داوري ‹‹ روان شناسي ››

رديف

گويه

ضريب

1

توجه به مسائل تربيتي ، اخلاقي و ارزشهاي اسلامي

3

2

فعال ساختن فراگيران بطور پيوسته در فرآيند ياد گيري

5

3

متناسب بودن تشويق وتنبيه

4

4

ايجاد فضاي آرام وخوشايند در كلاس

4

5

توجه به تفاوتهاي فردي فرا گيران

2

6

گوش دادن به سخنان فراگيران و توجه به آنان

2

7

استفاده از سؤالات واگرا و تفكر نقاد

4

8

تكريم شخصيت (احترام به نظرات وايده هاي دانش آموزان )

3

9

ايجاد فضاي سؤال انگيز در كلاس

3

فرم داوري ‹‹ روش تدريس ››

مراحل تدريس

رديف

گويه

ضريب

فعاليتهاي مقدماتي تدريس

1

ورود به كلاس وايجاد ارتباط با دانش آموزان

3

2

بررسي فعاليتها وتكاليف گذشته

3

3

ارزشيابي ورودي(تشخيصي)(روش ومحتواي سؤالات)

3

4

ايجاد انگيزه وجلب توجه كلي فراگيران

3

 

 

اجراي تدريس(فرآيند ياددهي ياد گيري)

5

بيان موضوع ،زمينه سازي و ارائه اهداف درس

5/4

6

فراهم كردن موقعيت هاي مناسب براي تفكر

5/4

7

استفاده بجا و بهره گيري از مواد ووسايل لازم (كتاب ،تصوير ،مدلهاو ...)

3

8

نحوه تنظيم وادامه فعاليتهاي آموزشي براساس طرح درس

5/4

9

كنترل وهدايت (مديريت كلاس ، توجه به همه فراگيران و...)

5/4

10

نحوه استفاده از پرسش وپاسخ در جريان تدريس

3

11

ارزشيابي مستمر(تكويني)

3

12

انتخاب وا جراي روشهاي تدريس مناسب(همياري و...)

6

13

نحوه تشويق وتنبيه فراگيران

3

14

بيان(رسا بودن،عدم يكنواختي،عدم وقفه كلامي و...)

3

نتيجه گيري وفعاليتهاي تكميلي

15

جمع بندي

3

16

ارزشيابي پاياني (تراكمي )

3

17

ارائه تكليف مناسب

3

 

نكاتي در رابطه با تدريس:

به نظر من يك معلم در هر رشته اي كه باشد  براي تدريس علاوه بر مواردي كه اساتيد دانشگاه و متخصصان بيان مي كنند به نكات ظريف ديگري نيزبايد توجه داشته باشد كه برخي از آن ها كه در واقع حاصل تجربه ي شخصي من مي باشد عبارتند از:

1- در اولين  جلسه ي تدريس بهتر است فقط به معرفي خود وبيان خصوصيات اخلاقي و بخصوص بيان اهميت درس از نظر نيازهاي جامعه و...و شناخت سطحي دانش آموزان بپردازد .

2- داشتن طرح درس براي هر جلسه ي تدريس حتي در حد معمول.

3- اشراف كامل بر درس : مسلم است كه دانستن با تسلط كاملاً متفاوت است لذا مطالعه ي قبلي ضروري است حتي اگر بارها درسي را مطالعه كرده باشد .

4- ايجاد رابطه ي عاطفي ،منطقي وحساب شده  با دانش آموزان و محبوب آن ها شدن .

5- نحوه ي بيان مطالب : برخي از همكاران درس را مشكل تر از آنچه هست بيان مي كنند تا به اين وسيله بفهمانند كه درس ،مهم است وحال آن كه رسالت اصلي معلم اين است كه مطالب را به ساده ترين شكل بيان كند تا دانش آموزان براحتي درك نمايند.لذا براي چنين كاري بهتر است بينديشيم كه مطالب را چگونه بيان كنيم تا بهتر بفهمند.

6- استفاده از روش هاي مناسب با موضوع:هر موضوعي و هر درسي روش خاصي را مي طلبد به عبارت ديگر بايد متناسب با مطلب روش مناسب را انتخاب نمود نه اين كه براي روشي كه ياد داريم مطالب را مرتب  نماييم.براي تحقق چنين امري شايد بهترين مكان جلسات گروه هاي آموزشي باشد تا با نقد وبررسي روش هاي متفاوت در مورد موضوعات گوناگون بهترين شيوه ها مشخص شود. (علاوه بر روش هايي كه قبلاً گفتم روش نمايشنامه نيز براي برخي از مطالب مي تواند مؤثر باشد.)

 يكي از محسنات روش هاي فعال اين است كه مي توان بجاي 20 دقيقه دانش آموز را 80 دقيقه در گير نمود تا يادگيري بهتر صورت گيرد.

7- پرسش هاي كلاسي به روش هاي متفاوت ولي هر جلسه انجام شده ونمره نيز ثبت گردد.

8- جدي بودن و خلاف گفته عمل نكردن :گاهي اوقات برخي از همكاران با بيان اين كه مي خواهيم در دانش آموزان ايجاد انگيزه نماييم به آن ها مي گويند كه اگر نمره ي پاياني را بالاتر از 18 بگيريد به نمره ي مستمر شما اضافه خواهم كرد وغافل از اين كه با اين كار در حقيقت به دانش آموزان به طور عملي مي گويند كه اگر در طول سال  درس نخوانيد و فقط نمره ي پاياني خوب باشد اشكالي ندارد و اين خود زمينه اي است براي درس نخواندن دانش آموزان در طول سال تحصيلي.

9- در نظر گرفتن تفاوت هاي فردي دانش آموزان:كه در نتيجه نحوه ي برخورد با هر دانش آموز و هر پايه قطعاً تفاوت خواهد داشت لذا داشتن اطلاعات جزئي در خصوص مسائل روانشناسي براي هر دبيري ضروري است.

10- دقت در برخورد با دانش آموزان : كوچكترين رفتار و برخورد با دانش آموزان مي تواندتأثير بسيار عميقي داشته باشد.

11- دادن فرصت سؤال كردن به دانش آموزان و وادار كردن آن ها به پرسش .

12- يك مشكل عمده ي برخي از دبيران كه معمولاً نا خواسته نيز مي باشد اين است كه فكر مي كنند دانش آموزان خوب مي فهمند به عبارت ديگر فكر مي كنند هر چه مي گويند دانش آموز ياد گرفته است در حالي كه اغلب دانش آموزان شايد معناي ساده ترين لغات را هم ندانند ولي بخاطر برخي از مسائل نپرسند .

13- وادار كردن دانش آموزان به فكر كردن : اغلب دانش آموزاني كه از دوره ي راهنمايي وارد متوسطه مي شوند هنوز ياد نگرفته اند كه فكر كنند واستدلال نمايند و...

14- استفاده از وسايل مناسب : كه بهترين كار براي ماندگاري مطلب در اذهان است.

15- استفاده از مثال هاي مناسب : گاهي اوقات ياد آوري مثال مساوي با ياد آوري مطلب است.

16- نظر خواهي از دانش آموزان (با فراهم نمودن شرايط مساعد): بهترين منتقدان و صاحب نظران دانش آموزان مي باشند .لذا نظر خواهي از آن ها حداقل در پايان هر نيم سال تأثير بسيار زيادي در كيفيت تدريس دبير دارد .

17- آراستگي ظاهري دبير در شخصيت او از نظر دانش آموزان بسيار مؤثر است.

18- آگاهي كامل نسبت به برخي از مسائل مانند استفاده از رايانه .

دلايل عدم استفاده از روش هاي فعال:

متأسفانه با توجه به مزيت هاي فراواني كه روش هاي فعال دارند  ولي  برخي از همكاران در تدريس استفاده نمي كنند و اين امر مي تواند دلايل متعددي داشته باشد كه برخي از آن ها عبارتند از :

1- تسلط نداشتن دبير.

2- مشكل بودن تغيير روشي كه سال ها از آن استفاده كرده اند.

3- برخورد نامناسب مسئولين آموزشگاه

4- عدم باور دبيران نسبت به تأثير اين روش ها

5- حجم زياد مطالب درسي ومحدود بودن وقت

6- عدم توجه شايسته مسئولين مربوطه نسبت به اين روش ها وكساني كه از اين روش ها استفاده مي كنند .

پيشنهاد :

قبل از هر چيز لازم به ذكر است كه بنده در حدي نيستم كه بخواهم پيشنهادي مطرح نمايم وموارد زير فقط در حد نظر مي باشد .

1-  مسئولين به گونه اي برنامه ريزي نمايند كه با انجام يك كار كارشناسي شده از تمام دروس توسط افراد خبره فيلم تدريس به شيوه ي فعال تهيه شود وبه تمام نقاط فرستاده شود  تا به عنوان نمونه بتوانند از آن استفاده نمايند.

2- مي بايست مسئولين با يك يرنامه ريزي حساب شده فرهنگ استفاده از روش هاي فعال را تقويت نمايند وبه دنبال عواملي باشند كه بتوانند معلمان را تشنه ي استفاده از روش هاي فعال نمايند .

3- در انجام هر طرحي موانع ومشكلاتي وجود دارد و افرادي كه به طور مستقيم با آن در ارتباط هستند بهتر مي توانند تشخيص دهند، لذا آسيب شناسي يكي از مهمترين امور در هر طرح مي باشد به همين خاطر اگر طي يك فرم آماري حساب شده از دبيران در مورد علل عدم استفاده از روش هاي فعال سؤال شود در انديشيدن راه چاره بسيار مؤثر خواهد بود.

 چند خاطره:

1- معمولاً در جشنواره هاي روش تدريس دبير مي تواند جهت هماهنگي چند دقيقه اي مطالب را با دانش آموزان مرور نمايد .من نيز در مرحله كشوري تمام موارد را با آن ها هماهنگ كرده بودم بجز جزئيات مطالب يك مسابقه اي كه قرار بود در قسمت پاياني تدريس اجرا نمايم و در هنگام تدريس وقتي كارت هايي كه از قبل تهيه كرده بودم به گروه ها دادم تا آن ها را به دو دسته ي ثبوتي وسلبي تقسيم كرده وروي تخته ي وايت برد نصب نمايند يك مرتبه  متوجه شدم يكي از  گروه ها  يكي از كارت ها را اشتباه چسبانده است در همان لحظه ناگهان به ذهنم رسيد كه از اين كار مي توان در جهت مثبت استفاده كرد واز دانش آموزان خواستم تا با مشورت اشتباه گروه را پيدا كنند كه خوشبختانه توانستند و گروه مورد نظر را مورد تشويق قرار دادم .

2- سال اول خدمتم در يكي از روستاها بعد از حدود يك ماه تدريس عربي  امتحاني از دانش آموزان گرفتم ودر حالي كه با خود فكر مي كرم به بهترين شكل تدريس نموده ام وانتظار نمرات بالايي را نيز داشتم با ناباوري ديدم كه اكثر دانش آموزان نمره ي كمتر از 10 گرفته اند و به طور قطع اين نمرات حاكي از اين بود كه هر چه براي آن ها گفته بودم ياد نگرفته بودند و مسلماً ايراد از تدريس بود و دانش آموزان هم شايد جرأت بيان كردن نداشتند  كه مجبور شدم مجدد از اول كتاب با روشي ديگر تدريس نمايم و از همان وقت متوجه شدم كه گاهي اوقات دانش آموزان  حتي معناي  بيشتر كلمات ساده اي كه در صحبت و تدريس استفاده مي كنيم را نمي دانند ولي به دلايل متعدد حاضر به پرسيدن نيستند.

3- در يكي از جشنواره ها به عنوان داور بودم كه بعد از اتمام  تدريس يكي از همكاران كه از روش فعال مانند بحث گروهي ودريافت مفهوم وباكمترين امكانات استفاده كرده بود ، دانش آموزي گفت :آقاي دبير اي كاش هميشه در كلاس هاي رسمي هم اين گونه تدريس مي كرديد ،اين اولين جلسه اي بود كه خسته نشدم ودرس را هم خوب فهميدم.

سخن پاياني :

ارزيابي حقيقي ازهر  درسي  بويژه درس  ديني و موفقيت در آن ،زماني است كه در رفتار دانش آموزان  تغيير ايجاد شود .

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه هجدهم آبان 1387 و ساعت 10:8 |

 هوش چندگانه چيست؟ ومصادیق آن دردین وزندگی

. در حوزه روان شناسي و علوم رفتاري معمولا باور بر اين است  

که هوش موجوديتي منفرد است که به ارث مي رسد و انسانها مانند لوح سفيدي هستند که هرچيزي را در صورتي که به شيوه اي مناسب ارائه شود، مي توان به آنها آموزش دادتحقيقات اخير نشان مي دهد که عکس اين مسأله صادق است و هوش هاي چندگانه وجود داردکه کاملا از يکديگر مستقل هستند. گاردنر هوش را "ظرفيتي براي حل مسائل يا تطبيق ساخته ها متناسب با مجموعه فرهنگي " مي داند. گاردنر هفت هوش معرفي مي کند، دو تاي اول در مدرسه به دست مي آيد. سه تاي بعدي مربوط به هنر است و دو تاي پاياني شخصي.درکتاب چارچوب هاي ذهن گاردنر با هوش هاي شخصي به عنوان يک کل برخورد مي کند؛ چرا که بسيار به هم نزديکند و هماهنگ عمل مي کنند. افراد ترکيب يگانه اي از هوش ها دارند واين هوش ها بدون جهت گيري اخلاقي است و مي تواند براي مقاصد خوب يا بد بکارآيد.نظريه گاردنر در روان شناسي جايگاه معتبري به دست نياورده است ولي به شدت موردتوجه معلمان قرار گرفته است. در اصل اين تئوري، هفت روش تدريس به جاي يکي را امکان پذير مي کند؛ يعني مي توان ذهن را در زمينه اي که آماده است، تحريک کرد و با شيوه اي که مورد علاقه دانش آموز است پيش رفت. توصيه هاي گاردنر:معلمان بايد توجه خود را به همه هوش هامعطوف کنند.""بايد آموزش و اخلاقيات را به يکديگر گره زد.

با توجه به نظرات هواردگاردنرهوشهاي چندگانه هفت راه مختلف براي نشان دادن قابليت فکري هستند.

انواع هوش چندگانه کدامند؟

هوش ديداري فضايي

اين نوع هوش توانايي درک پديده هاي بصري است. يادگيرنده هاي داراي اين نوع هوش ، گرايش دارند که با تصاوير فکر کنند و براي به دست آوردن اطلاعات نياز دارند يک تصوير ذهني واضح ايجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاوير، ويديو و فيلم خوششان مي آيد.مهارت هاي آنها شامل موارد زير است:ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسي خوب، طراحي، نقاشي، ساختن استعاره ها و تمثيل هاي

تصويري (احتمالا از طريق هنرهاي تجسمي)،دستکاري کردن تصاوير، ساختن، تعمير کردن وطراحي وسايل عملي، تفسير تصاوير ديداري.

شغل هاي مناسب براي آنها عبارتنداز:دريانورد، مجسمه ساز، هنرمند تجسمي، مخترع، کاشف، معمار، طراح داخلي، مکانيک،مهندس

(کاربردهوش فضائی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

مدل های مختلف پوشش و حجاب را در اقوام مختلف طراحی و ترسیم می کند برای شغلهای مختلف متناسب با آن شغل و حرفه مدلی را ترسیم می نمائید.

مثلا برای پرستاری ,پلیسی,بانکداری و....طرحهای مناسب باشغل آنهاراارائه میدهد.

هوش کلامي زباني

اين نوع هوش يعني توانايي استفاده از کلمات و زبان. اين يادگيرنده ها مهارت هاي شنيداري تکامل يافته اي دارندو معمولا سخنوران برجسته اي هستند. آنها به جاي تصاوير، با کلمات فکر مي کنند. مهارت هاي آنها شامل موارد زير مي شود:گوش دادن، حرف زدن، قصه گويي، توضيح دادن،تدريس، استفاده از طنز، درک قالب و معني کلمه ها، يادآوري اطلاعات، قانع کردن ديگران به پذيرفتن نقطه نظر آنها، تحليل کاربرد زبان .

شغل هاي مناسب براي آنهاعبارتند از:شاعر، روزنامه نگار، نويسنده، معلم، وکيل، سياستمدار،مترجم

(کاربردهوش زبان شناختی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

داستان هایی از وجود حجاب و پوشش درادیان مختلف برای دانش آموزان گفته شود.

 مقاله ای پیرامون حجاب و پوشش در ادیان مختلف تهیه و قرائت شود.

هوش منطقي رياضي

يعني توانايي استفاده از استدلال، منطق و اعداد. اين يادگيرنده ها به صورت مفهومي بااستفاده از الگوهاي عددي و منطقي فکر مي کنند و از اين طريق بين اطلاعات مختلف رابطه برقرار مي کنند. آنهاا همواره در مورد دنياي اطرافشان کنجکاوند، سوال هاي زيادي مي پرسند و دوست دارند آزمايش کنند.

مهارت هاي آنها شامل اين موارد ميشود:مسئله حل کردن، تقسيم بندي و طبقه بندي اطلاعات، کار کردن با مفاهيم انتزاعي براي درک رابطه شان با يکديگر، به کاربرددن زنجيره طولاني از استدلالها براي پيشرفت، انجام آزمايش هاي کنترل شده، سوال وکنجکاوي در پديده هاي طبيعي، انجام محاسبات پيچيده رياضي، کار کردن با شکل هاي هندسي .

رشته هاي شغلي مورد علاقه آنهاعبارتند از :دانشمند، مهندس، برنامه نويس کامپيوتر، پژوهشگر، حسابدار، رياضيدان

(کاربردهوش منطقی ریاضی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

تعداد آیاتی را که در زمینه حجاب و پو شش در قرآن ذکر شده است با ذکر آیه و سوره مورد نظر استخراج نمائید

با ذکر دلایلی علت گرایش همه ادیان را به پوشش و حجاب بررسی کنید.

هوش بدني جنبشي (جسمی حرکتی)

اين هوش يعني توانايي کنترل ماهرانه حرکات بدن و استفاده از اشيا. اين يادگيرنده ها خودشان را از طريق حرکت بيان مي کنند. آنها درک خوبي از حس تعادل و هماهنگي دست و چشم دارند (به عنوان مثال در بازي با توپ، يا استفاده از تيرهاي تعادل مهارت دارند)انها از طريق تعامل با فضاي اطرافشان قادر به يادآوري و فرآوري اطلاعات هستند.مهارت هاي آنها شامل اين ئموارد مي شود:، هماهنگي بدني، ورزش، استفاده از زبان بدن، صنايع دستي، هنرپيشگي،تقليد حرکات، استفاده از دست هايشان براي ساختن يا خلق کردن، ابراز احساسات از طريق بدن .

شغل هاي مورد علاقه آنها عبارتند از :ورزشکار، معلم تربيت بدني، ، هنرپيشه، آتش نشان، صنعتگر

(کاربردهوش جسمی حرکتی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

 الف ) مدلهای مختلفی از پوشش دراقوام وملل اسلامی ایران را طراحی و تولید نماید (چند نمونه ازلباسهای رایج دراقوام مختلف رابصورت ماکت یاالگو خیاطی کندودرمعرض نمایش قرار دهد )

ب)تهیه روزنامه دیواری از نحوه و شکل پوشش در اقوام و ملل گوناگون ایرانی

هوش موسيقي ريتميک

اين نوع هوش يعني توانايي توليد و درک موسيقي. اين يادگيرنده هاي متمايل به موسيقي با استفاده ازصداها، ريتم ها و الگوهاي موسيقي فکر مي کنند. آنها بلافاصله چه با تعريف و چه باانتقاد، به موسيقي عکس العمل نشان مي دهند. خيلي از اين يادگيرنده ها بسيار به صداهاي محيطي (مانند صداي زنگ، صداي جيرجيرک و چکه کردن شيرهاي آب) حساس هستند. مهارت هاي آنها شامل موارد زير مي شود:آواز خواندن ، سوت زدن، نواختن آلات موسيقي، تشخيص الگوهاي آهنگين،آهنگ سازي، به ياد آوردن ملودي ها، درک ساختاروريتم موسيقي.

شغل هاي مناسب براي آنها عبارتند از :موسيقي دان، خواننده،آهنگساز

(کاربردهوش موسیقیا یی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

 آیاتی را که در درس 12 آمده با لحن و صوت زیبا تلاوت کند یا از شنیدن این آیات لذت می برد,اشعاری در باره اهمیت حجاب رابا آواز و صدای دلنشین برای دانش آموزان بخواند.

هوش درون فردي

توانايي ارتباط برقرار کردن وفهم ديگران. اين يادگيرنده ها سعي مي کنند چيزها را از نقطه نظر آدم هاي ديگرببينند تابفهمندآنها نيچگونه مي انديشند و احساس ميکنند.آنها معمولا توانايي خارق العاده اي در درک احساسات،مقاصد و انگيزه ها دارند. آنها سازمان دهند ه خيلي خوبي هستند، هرچند بعضي وقت ها به دخالت متوسل مي شوند. آنها معمولا سعي مي کنند که در گروه آرامش را برقرار کنند و همکاري را تشويق کنند. آنها هم از مهارت هاي کلامي مانند حرف زدن) و هم مهارت هاي غيرکلامي (مانند تماس چشمي، زبان بدن) استفاده ميکنند تا کانال هاي ارتباطي با ديگران برقرار کنند.مهارت هاي آنها شامل موارد زير ميشود:ديدن مسائل از نقطه نظر ديگران(نقطه نظر دوگانه)، گوش کردن، همدلي، درک خلق واحساسات ديگران، مشورت، همکاري با گروه، توجه به خلق و خو ، انگيزه ها و نيت هاي مردم، رابطه برقرار کردن چه از طريق کلامي چه غير کلامي، اعتماد سازي، حل و فصل آرام درگيري ها،برقراري روابط مثبت باديگرمردم .

شغل هاي مناسب براي آنها عبارتند از :مشاور، فروشنده، سياست مدار، تاجر

(کاربردهوش درون فردی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

 الف )معلم برخی  فعالیتها ی درس 12 را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد و از آنان می خواهد تا هر دانش آموز بصورت انفرادی به آن پاسخ دهد.

ب)معلم از دانش آموزان می خواهد تا هر یک از دانش آموزان احساسات درونی خود را پیرامون حجاب و پوشیدگی مطرح نمایند.

هوش برون فردي(فرا فردي)

اين هوش يعني توانايي درک خودو آگاه بودن از حالت دروني خود. اين يادگيرنده ها سعي مي کنند احساسات دروني،

روياها، روابط با ديگران و نقاط ضعف و قوت خود را درک کنند.مهارت هاي آنها شامل موارد زير مي شود:تشخيص نقاط ضعف و قوت خود، درک و بررسي خود، آگاهي از احساسات دروني، تمايلات و روياها،ارزيابي الگوهاي فکري خود، باخود استدلال و فکر کردن ، درک نقش خود در روابط با ديگران

(کاربردهوش برون فردی در درس 12 دین وزندگی سال دوّم)

 با دانش آموزان ارتباط صمیمانه برقرار می کند و اجازه طرح سوالات مختلف در زمینه حجاب و پوشیدگی و آثار و نتایج حجاب را به آنان می دهد .نیازهای آنان را با توجه به سنین نوجوانی آنان درک می کند و با حوصله و صبر و خوشرویی به انتقادات آنان در زمینه حجاب و پوشش موجود در جامعه گوش فرا می دهد.به آنان پاسخ می دهد و به فعالیتهای گروهی توجه میکند و دانش آموزان راگروه بندی میکند و با طرح سوالات دانش آموزان را در فعالیتهای گروهی مشارکت می دهد.

+ نوشته شده توسط واحدی - در چهارشنبه پانزدهم آبان 1387 و ساعت 9:13 |

 شیوه نامه اجرایی تدریس مبتنی برهوش چندگانه

 

درس دین وزندگی سال دوم

 

  به استحضارکلیه سرگروه های محترم دین وزندگی استان گلستان می رساند

باتوجه به برنامه عملیاتی ارسالی ازسوی دبیرخانه کشوری مستقردرمشهد

باتأکیدبرروش تدریس مبتنی برهوش های چندگانه ،

هسته تخصصی گروه معارف اسلامی استان گلستان درنظردارد

تدوین طرح درس مبتنی برهوش های چندگانه

رادرسراسراستان باجدیت پیگیری واجرانماید.

لذاازسرگروه های محترم شهرستان ومناطق استان گلستان درخواست می شود نسبت به اجرای دقیق این شیوه تدریس وارسال گزارشات خودبه صورت لوح فشرده تاتاریخ معین شده اقدام لازم رامبذول نمایند.

توضیحات:

1- اجرای عملی تدریس مبتنی برهوش های چندگانه وتهیه لوح فشرده باتوجه به تقسیم بندی بعمل آمده شامل درسهای 1 2- 3 4- 1۲ و 1۳ دین وزندگی 2 می باشد.

2-  مهلت ارسال لوح های فشرده تاپایان آذرماه است.

3-  شایسته است همکاران لوح های فشرده رابه صورت 30 دقیقه ای تنظیم نمایند.

4- سرگروه های محترم جهت فیلم برداری وتهیه لوح فشرده ازتدریس همکاران تمهیدات لازم راجهت تسهیل امربعمل آورند.

5- هسته تخصصی ازافرادبرترتقدیرنموده وبهترینها راجهت شرکت وارائه کاربه جشنواره دعوت می کند.

6- جهت آشنایی با روش های تدریس مبتنی برهوش های چندگانه درخرداد87 لوح های فشرده ای ازسوی هسته تخصصی استان تهیه وتنظیم شدوبه گروه های آموزشی مناطق استان ارسال شده وچنانچه cdمذکوردردسترس سرگروه های محترم نمی باشد ضمن تماس باهسته تخصصی زمینه رابرای ارسال مجددcd ازسوی هسته تخصصی فراهم آورند.

 

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 10:22 |

باسمه تعالي

نمون برگ شماره 1

(برنامه سالانه كارشناسي تكنولوژي وگروههاي آموزشي سال تحصيلي(88-87)

هسته تخصصی دین وزندگی استان گلستان

رديف

برنامه

فعاليت

واحد

*

مقدار**

زمانبندي

***

1

نواندیشی و خلاقیت

در تحقق اهداف

دوره متوسطه

1- تهیه فصلنامه الکترونیکی مدوّن ازنظرات وایده های خلّاق درزمینه تحقق اهداف درسی

 

 

 

2- طراحی برنامه های ترغیبی تشویقی (مانندگردش علمی، کمک هزینه،اهداءجوابز،تقدیرنامه)

جهت جلب مشارکت وهمکاری دبیران ومدیران درارائه ایده های بدیع وخلاق درتحق اهداف متوسطه

مورد

3

درطول

سال تحصیلی

2

نقد و بررسی و تحلیل محتواهای آموزشی

3- برگزاری کارگاه های آموزشی موردنیازجهت توسعه   فکرانتقادی وتحلیل محتوی بین دبیران

دوره

2

آذر تااسفند

4- تنظیم جدول شیوه نامه نقدوبررسی کتابهای جدیدالتألیف دین وزندگی به تفکیک دروس وبه تفکیک شهرستانها وارسال آن به مناطق وشهرستانها

برنامه

2

آبان  تااسفند

3

بهبود روش های یادگیری و یاددهی

5- تهیه وپخش الگوهای تدریس ویادگیری موردتأییدبصورت کتبی و تصویری بین دبیران جهت آشنایی عینی بالگوها

نوار

cd

4

درطول

 سال تحصیلی

6- تهیه وپخش الگوهای تدریس ویادگیری مبتنی برهوش های چندگانه به صورت سی دی آموزشی بین دبیران

cd

1

آبان

7- طراحی وپیشنهادبرگزاری مسابقات تخصصی اینترنتی

درزمینه شیوه های نوین تدریس

مرحله

3

آبان و اسفندتا

اردیبهشت

4

ارزشیابی ازکیفیت آموزش

8- بررسی 5تا10درصد  اوراق امتحانی

 

 

 

9- طراحی وارسال سئوالات امتحانی استانداردبراساس

شیوه های صحیح یاددهی یادگیری

مورد

5

مهرتا

پایان اسفند

5

نواوری وشکوفایی

10- برگزاری جلسات توجیهی برای رابطین آموزشگاهی

برنامه

4

مهرتا

پایان خرداد

11- اشاعه فرهنگ پژوهش وتحقیق فردی وگروهی دربین دانش آموزان ازطریق جلسات پرسش وپاسخ وسخنرانی درآموزشگاه ها

جلسه

4

آبان تااردیبهشت

*واحد فعاليت مانند:برنامه، دوره، پروژه، دانش آموز، نفر، كالا، معلم، ساعت، آموزشگاه، جلد، مگابايت، و......

** مقدار فعاليت مانند: يك عدد است كه حجم فعاليت يا مقدار كل كالا را نشان مي دهد.

*** زمانبندي فعاليت: مي تواند به صورت يك تاريخ معين ، يك بازة زماني معين (حداكثر )، يك تواتر زماني (مثل هر ماه، هر فصل، هر روز) و يا يك جدول زماني و cpm اجرايي باشد در مورد آخر بايد يا cpm ضميمه گردد.

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 10:18 |

جدول و رئوس فعالیت های سرگروه درس دين و زندگي  درسال تحصیلی 87-88

ردیف

فعالیت ها (اقدامات)

زمان شروع

توضیحات

1

انتخاب بهترین نمونه سئوال امنحانی خرداد وارسال آن به هسته تخصصی

اول آبان تاپایان آذر 87

 

2

طراحی سئوالات استاندارد کتب دین وزندگی دوره متوسّطه

اول آبان تاپایان بهمن 87

براساس جدول ارسالی ازهسته تخصصی

3

تهیه وپخش الگوهای تدریس ویادگیری مبتنی برهوش های چندگانه به صورت سی دی آموزشی بین دبیران براساس جدول ارسالی ازهسته تخصصی

اول آبان تاپایان آذر 87

شیوه نامه به پیوست ارسال گردیده است.

4

بازدیدوبررسی وضعیت دبیران معارف درخصوص روش فعال تدریس وارسال گزارش به هسته تخصصی

اول آذر تا پایان اسفند87

 

5

 نقدوبررسی کتاب جدیدالتألیف دین وزندگی2 به تفکیک دروس  وارسال آن به هسته تخصصی

اول آبان تاپایان بهمن 87

براساس جدول ارسالی ازهسته تخصصی

6

فراخوان تجربیات خلاق آموزشی دبیران وارسال آثاربه صورت مکتوب یاتصویری به هسته تخصصی

هفته دوم ارديبهشت 88

 

7

طراحی برنامه های ترغیبی تشویقی

(مانندگردش علمی، کمک هزینه،اهداءجوابز،تقدیرنامه)

جهت جلب مشارکت وهمکاری دبیران ومدیران درارائه ایده های بدیع وخلاق درتحق اهداف متوسطه

درطول سال تحصیلی

 

8

اشاعه فرهنگ پژوهش وتحقیق فردی وگروهی دربین دانش آموزان ازطریق جلسات پرسش وپاسخ وسخنرانی درآموزشگاه ها

درطول سال تحصیلی

 

 

9

طراحی وپیشنهادبرگزاری مسابقات تخصصی اینترنتی

(باموضوعات شیوه های نوین تدریس/ علمی / فرهنگی/ مذهبی/ روش تدریس) بارویکردرسانه ای والویت برالکترونیکی بودن آن)

هرسه ماه یک مسابقه

 

10

انتخاب بهترین سئوالات امتحانی دی ماه 87 وارسال آن به هسته تخصصی

هفته دوم بهمن 87 تاهفته دوم اسفند

 

 

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 10:16 |

 

جدول طراحی سئوالات استاندارد به تفکیک شهرستان وپایه تحصیلی  

 کتب دین وزندگی دوره متوسّطه

هسته تخصّصی دین و زندگی استان گلستان

توضیحات:

1- سئوالات همه حیطه های ششگانه (دانش، درک وفهم، کاربرد، تجزیه وتحلیل، ترکیب وارزشیابی)رادربرگیرد.

2-  طرح سئوالات ازکل کتاب وبراساس بارم بندی نوبت دوم باشد.

3- همچنین سعی شود علاوه بر سئوالات تشریحی ، سئوالات کوته پاسخ ، صحیح وغلط وچهارگزینه ای نیزطرح شود.

***     به منظور آشنایی بیشتر همکاران باسطوح ششگانه تعاریف هر یک از این سطوح به ترتیب  ذکرمی شود:  ***    

1- دانش: تعریف  می کند/ مشخص  می کند  / فهرست  می کند  / نام می برد / تکرار  می کند / بیان  می کند / جور  می کند  / نسخه برداری  می کند

2- درک وفهم: مثال می زند / حل  می کند / ترجمه می کند  / برگردان می کند  / تمیزمی دهد/ ربط می دهد / تعمیم می دهد / بازنویسی می کند  / خلاصه نویسی  می کند / پیش بینی  می کند

3-  کاربرد: تغییر می دهد / محاسبه می کند / نمایش می دهد / کشف  می کند / اندازه گیری می کند  / کنترل می کند

4- تجزیه وتحلیل: به اجزاتقسیم می کند / بانمودارنشان می دهد / مجزا  می کند / تجزیه می کند  / تفکیک  می کند / جدا  می کند / هجی می کند

5- ترکیب: طبقه بندی  می کند / درهم می آمیزد / انشاء  می کند / تجدید نظر  می کند/ بازنویسی  می کند/ سخنرانی  می کند/ داستان  می نویسد/ شعرمی سراید

6- ارزشیابی: ارزیابی  می کند / مقایسه  می کند / نتیجه گیری  می کند / مقابله می کند/  انتقاد  می کند / تفسیر می کند  / ربط می دهد / قضاوت  می کند / داوری می کند

 

پایه

شهرستان

ردیف

 

 

 

پایه

اوّل

 

 

آزادشهر

1

آق قلا

2

بندر تركمن

3

بندر گز

4

راميان

5

 

پایه

دوّم

 

 

 

 

علي آباد

6

كردكوي

7

کلاله

8

گنبد

9

گمیشان

10

 

 

 

پایه

 سوّم

گرگان

 

11

گالیکش

 

12

مینودشت

 

13

مراوه تپه

14

 بارم بندی نوبت دوم طراحی سوال :   

نوبت دوم

درس (پایه اول)

4 نمره

اول تا چهارم

پنجم تا هفتم

هشتم و نهم

4

دهم تا دوازدهم

3

سيزدهم و چهارم

5/2

پانزدهم و شانزدهم

5/2

هفدهم و هجدهم

16

جمع

نوبت دوم

درس (پایه دوم)

5 نمره

اول تا چهارم

پنجم تا هفتم

هشتم و نهم

2

دهم تا دوازدهم

3

سيزدهم و چهارم

3

پانزدهم و شانزدهم

3

هفدهم و هجدهم

16

جمع

نوبت دوم

درس (پایه سوم)

4

اوّل تا پنجم

۳

ششم تا هشتم

۳

نهم و دهم

4

يازدهم و دوازدهم

2

سيزدهم

4

چهاردهم تا شانزدهم

20

جمع

 
 
+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 10:12 |

جدول نقدوبررسی کتاب دین وزندگی 2

ازهمکاران محترم خواهشمنداست تاپایان بهمن نقدهای خودرابه هسته تخصصی دین وزندگی استان گلستان ارسال نمایند.

ردیف

شهرستان

شماره درس

مواردی که درنقد وبررسی موردتوجه قرارمی گیرد:

1

آزادشهر

1

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی

تعدادآیات یاحجم آیات / ترجمه آیات / سئوالات پایان درس / فعالیت های درس / بررسی تمثیل های درس 

2

آق قلا

2

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / فعالیت هاوپرسش های پایان درس / مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل / تمثیل هاوتوضیحاتی که نیازبه تغییردارد

3

بندرترکمن

3

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی /  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل / تناسب آیات باموضوع درس/  فعالیت های درس

4

بندرگز

4

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / فعالیت های درس/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل /  تعدادآیات یاحجم آیات / تناسب آیات باموضوع درس

5

رامیان

5

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی باتوجه به عنوان درس /  فعالیت های درس/  که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل

6

علی آباد

6

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی/ بررسی آیات ازجهت تناسب با موضوع درس / فعالیت های درس/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل/ میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران

7

کردکوی

7

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / فعالیت های درس/   میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران وارائه راهکار/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل / تناسب وجامع بودن روایات ارائه شده باموضوع درس

8

کلاله

8

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی/ بررسی آیات ازجهت تناسب با موضوع درس /  فعالیت های درس/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل/

9

گنبد

9

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / فعالیت های درس/  میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران وارائه راهکار/  بررسی آیات ازجهت تناسب با موضوع درس/

10

گمیشان

10

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی/ فعالیت های درس/ مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل/ میزان کاربردی بودن موضوع درس  ومیزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران /

11

گرگان

11و12

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی/  بررسی  حجم آیات وتناسب با موضوع درس/  میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران وارائه راهکار/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل /  

12

گالیکش

13و 14

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی/ بررسی ونقداحکام ونقداحکام ارائه شده ازنظرکمی وکیفی باتوجه به نیازدانش آموزان / مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل /  بررسی  حجم آیات وتناسب با موضوع درس/ 

13

مینودشت

15

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران وارائه راهکار/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل /   

14

مراوه تپه

16

نقدوبررسی محتوای درس ازجهت کمی وکیفی / میزان اثربخشی موضوعات درس برفراگیران وارائه راهکار/  مواردی که نیازبه حذف یااضافه شدن داردباذکردلیل /  بررسی ونقداحکام ونقداحکام ارائه شده ازنظرکمی وکیفی باتوجه به نیازدانش آموزان  

 

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 10:3 |

اسامی سرگروه های درس دین وزندگی شهرستان مناطق استان گلستان

گرگان: داود خرمی

          بی بی فاطمه بکائیان

گنبد: حسن فدائی

بندرگز: قاسم محمدی

کردکوی: قاسم رحمتی

مینودشت: علی اکبرشیردل

آزادشهر: سیدعلی اصغرحسینی

مراوه تپه: محمدگرگانلی دوجی

رامیان: سکینه رجبلو

آق قلا: سکینه خاتون قدمنان

گمیشان: حکیم قلی کر

علی آباد: عصمت مزیدی

گالیکش: فیروزعلی مختومی

بندرترکمن: ------------

کلاله: -------------------

ازسرگروه های محترم درخواست می شود باارتباط مستمرباوبلاگ درسی هسته تخصصی

ماراازرهنمودهاومطالب علمی ودرسی خودبهره مندسازند.

*****************************

ایام حضوراعضای هسته تخصصی درگروه :

شنبه  و  چهارشنبه

حامد واحدی

مسیب رائیجی

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 9:47 |

قابل توجه سرگروه های محترم درس دین وزندگی شهرستان مناطق استان گلستان

اولین جلسه هم اندیشی  گروه درسی  درتاریخ 29/8/87

درمحل پژوهش سرای دانش آموزی گرگان

دستورکارجلسه:

         ۱- تبیین برنامه عملیاتی سال جاری

         ۲- بیان انتظارات گروه های آموزشی

         ۳- اجرای فعالیت های کیفیت بخشی گروه های آموزشی       

 ازساعت 9صبح الی 14 برگزارمی گردد.  

حضورکلیه سرگروه های محترم ضروری است.

+ نوشته شده توسط واحدی - در شنبه یازدهم آبان 1387 و ساعت 9:30 |